-
Veelbesproken Lowlandssite genomineerd voor award
Foto: Redactie BHZNet.nl11-09-2009 - De site van het Lowlandsfestival 2009 is genomineerd voor de Dutch Design Awards die op 17 oktober a.s. worden uitgereikt. De site is ontwikkeld door Fabrique Communicatie en Design in samenwerking met Peter te Bos en Marc Fabels.
De experimentele site oogstte eerder dit jaar kritiek bij sommige festivalbezoekers vanwege het ‘onleesbare’ karakter.
Lowlands is méér dan een gewoon popfestival. De grensverleggende programmering van het driedaagse festival in Biddinghuizen biedt ook theater, dans, stand-up comedy en literatuur. Sfeer en aankleding zijn voor organisator Mojo Concerts net zo belangrijk als de geprogrammeerde bands. Zo is ook de internetsite van het festival ieder jaar weer een avontuur op het gebied van vormgeving en interactie, waardoor de site perfect past bij het festival.
Irriteert
Onder het motto ‘Shake the Pllanet’ brengt Lowlands 2009 een site die beweegt, stapelt, sleept, verwart, informeert en irriteert. De traditionele interactie met linkjes naar verschillende pagina’s is verlaten. Ook de vertrouwde scrollbalk ontbreekt. Alles speelt zich af op één pagina, door te slepen en te schuiven met de verschillende blokken kan de bezoeker zelf zijn eigen festival samenstellen.
Controverse
Het avontuur en experiment op lowlands.nl levert naast nominaties en designprijzen ook de nodige controverse op. Een paar computerprogrammeurs ontwikkelden dit jaar zelfs spontaan een schaduwsite. Op ‘Lekker Leesbaar Lowlands’ is de informatie van de echte site via RSS-feeds gekopieerd naar een neutrale vormgeving. Lowlandsdirecteur Eric van Eerdenburg: “We zijn op zich blij met de controverse, maar de schaduwsite is er echt een van 13 in een dozijn. We zijn een festival dat enorm zijn best doet voor onze bezoekers, maar soms moet de bezoeker ook een beetje z'n best doen om onze keuzes te begrijpen. Dat geldt ook voor de website. Vernieuwende interactie is een erg belangrijk instrument voor ons festival en dat voeren we ook door in onze uitingen.”
Fabrique Communicatie en Design in Delft en Amsterdam is al sinds 1998 betrokken bij het Lowlandsfestival. Het bureau ontwikkelt ieder jaar in nauwe samenwerking met art director Peter te Bos van ontwerpbureau Twizter en ontwerper Marc Fabels van Emergency Response Unit een geheel nieuwe site. Het is de tweede keer dat de Lowlands wordt genomineerd voor de Dutch Design Awards, in 2005 won de site al in de categorie Interaction Design.
Bron: Emerce.nl
- Nieuws
- 24-05 Arjen Lubach op Lowlands 2018
- 22-05 Lowlands voor 87% uitverkocht
- 23-04 33 nieuwe namen voor Lowlands
- 16-04 Oplossingen bedacht tegen files rond Walibi
- 08-03 N.E.R.D. met Pharell Williams naar Lowlands
- 13-02 DNA-daten op Lowlands: tegenpolen trekken elkaar aan
- 06-02 Lowlands introduceert groepstickets en gespreid betalen
- 31-01 Gorillaz en Kendrick Lamar bij eerste 25 namen Lowlands
- 25-01 Start kaartverkoop Lowlands op 10 februari
- 24-11 Eerste editie Lowlands 50 jaar geleden
- 27-09 Lowlands zorgt niet voldoende voor gehandicapte bezoekers
- 14-09 Burgemeesters willen verkeersproblemen rond evenementen aanpakken
- 22-08 Medewerker overleden tijdens Lowlands
- 21-08 Dorpsfeest Lowlands weer ten einde
- 21-08 Lowlands: 85 aanhoudingen en 30.000 euro aan boetes uitgedeeld
- 20-08 Lange rijen zorgen voor nieuwsgierigheid
- 20-08 Hard werken voor die ene foto
- 20-08 Lowlands droogt op
- 19-08 Nieuwe indeling Lowlands geslaagd
- 19-08 Ronnie Flex overtreft verwachtingen